top of page

JAK WYDAĆ PŁYTĘ BEZ WYTWÓRNI?

W czasach mediów społecznościowych i łatwego dostępu do muzyki przez portale streaming’owe, muzycy coraz częściej decydują się na wydanie albumu muzycznego bez wytwórni.

Czemu? Powodów jest wiele. To między innymi nieufność do dużych firm w obawie przed utratą praw autorskich swojej twórczości, a także niechęć wytwórni do współpracy z artystami dopiero zaczynającymi swoją karierę.


Oczywiście, jak każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Wydając płytę samodzielnie, cała produkcja jest po stronie artysty, który może ją dowolnie kształtować. Jednak minusem jest to, że… cała produkcja jest po stronie artysty. Muzyk wydający album muzyczny bez wytwórni musi się zmierzyć z wieloma aspektami wydania płyty, o których pewnie nigdy wcześniej nie słyszał.



Z tego artykułu dowiesz się, jak zaplanować realizację przygotowania płyty do wydania i poznasz cenne wskazówki, na co zwrócić uwagę. Cały proces podziel na cztery główne etapy (już po przygotowaniu materiału muzycznego), które będziesz realizować jednocześnie.


1. PROJEKT GRAFICZNY OKŁADKI PŁYTY


Najważniejszym aspektem całej produkcji jest wybór nośnika muzyki, czyli w jakiej formie ma ona zostać wydana. Możliwości jest wiele: na płycie CD lub winylowej, w streamingu, na specjalnie przygotowanej platformie, a może pendrivie? Zastanów się, do kogo kierujesz swoją muzykę i gdzie twoi fani najczęściej jej słuchają.


Poszukaj inspiracji graficznych. Najczęstszym wyborem, jest umieszczenie na okładce zdjęcia wykonawcy. W takim wypadku koniecznie zaplanuj profesjonalną sesję zdjęciową. Wybierz wspólnie z fotografem stylistykę zdjęć, które będą zarówno pasowały do Twojej osobowości, jak i oddawały klimat muzyki.


Zdjęcie to jednak nie wszystko. Projekt graficzny okładki płyty, niezależnie od jej formatu, to skomplikowana sprawa. Gotowy plik musi być nie tylko ciekawy graficznie, ale także ściśle spełniać wytyczne drukarni, dlatego jego przygotowanie zleć profesjonaliście.



Oprócz grafiki okładkowej w opakowaniu albumu muszą się znaleźć różnego rodzaju teksty. Minimum, to oczywiście lista utworów i spis twórców. W bardziej rozbudowanych projektach możesz się pokusić o dodanie booklet’u, czyli książeczki dołączonej do płyty. To dobre miejsce, by przybliżyć słuchaczowi projekt, swoją biografię, podziękowania, teksty piosenek, a nawet dodatkowe materiały zdjęciowe. Do dyspozycji masz wiele rodzajów opakowań płyt CD. Wybierz, to które najlepiej będzie spełniało Twoje wymagania.


W Łapaczu Sztuk przygotujemy dla Ciebie nie tylko unikalny projekt graficzny Twojego albumu muzycznego i płyty, ale także napiszemy lub zredagujemy teksty, przygotujemy grafikę okładkową we wszystkich formatach potrzebnych do opublikowania jej w social mediach i portalach streaming’owych. Stworzymy dla Ciebie także okładki singli przed premierą płyty i przeprowadzimy kampanię reklamową, by Twoja muzyka dotarła do jak największej ilości osób — Twoich potencjalnych i aktualnych fanów.


2. DYSTRYBUCJA ALBUMU MUZYCZNEGO

Obecnie masz mnóstwo możliwości umieszczenia swojej muzyki na rynku, czy wiesz, gdzie chcesz umieścić swoją? Zdecyduj, czy chcesz, żeby Twoja płyta była dostępna w sklepach fizycznych, sklepach internetowych, do pobrania na Twojej stronie internetowej, a może tylko w streaming’u typu Spotify lub Apple Music? Już teraz zacznij rozmowy z dystrybutorami. Od tego, gdzie będzie Twoja muzyka, zależy też, jak będzie wyglądał projekt graficzny płyty.


Pamiętaj! Jeśli chcesz legalnie sprzedawać swoją płytę w sklepach muzycznych lub online, musisz mieć kod EAN, a także odpowiednie informacje prawne nadrukowane na płycie i okładce.


3. KWESTIE PRAWNE

Czy wiesz, kto jest wydawcą, producentem i właścicielem praw autorskich albumu?


Tworząc muzykę najczęściej angażujemy w to więcej osób, niż tylko siebie. Bardzo ważne jest, aby tworząc nowy album muzyczny mieć pewność, że produkt, który sprzedajesz, należy do Ciebie, lub masz odpowiednie licencje uprawniające Cię do jego publikacji i sprzedaży.

Podpisz umowy licencyjne z pozostałymi twórcami, takimi jak muzycy, realizatorzy dźwięku, twórcy muzyki i tekstów, fotografowie i graficy.


4. PROMOCJA


Jak wypromować nowy album muzyczny? Zaplanuj działania reklamowe, które będą prowadzone przed, w trakcie i po wydaniu albumu. Zwróć uwagę przede wszystkim na swoje social media. Nie wystarczy jednorazowo poinformować fanów o nowym projekcie. Musi być to długofalowa i dokładnie przemyślana strategia działań zarówno płatnych (Meta Ads), jak i organicznych (m.in. publikacja postów i stories).


Jednocześnie nie zapomnij o organizacji wydarzeń premierowych, takich jak koncerty, premierowe odsłuchy, wywiady w radiu i telewizji, czy publikacji singli, trailerów lub teaserów projektu.



Samodzielne wydanie płyty nie jest łatwe, ale z odpowiednim planem możesz to zrobić sprawnie i w miarę… bezboleśnie.


Który z tych punktów wydaje Ci się najtrudniejszy w realizacji?


Wydajesz album samodzielnie? Koniecznie odezwij się do nas! Nie tylko przygotujemy dla Ciebie unikalną okładkę płyty i wypromujemy Twój album muzyczny, ale także pomożemy Ci na każdym etapie produkcji.

Nasi klienci już to wiedzą!





1180 wyświetleń3 komentarze
bottom of page